OD 2014 ROKU WROCŁAWSKA FUNDACJA FILMOWA ZAJMUJE SIĘ RÓWNIEŻ DYSTRYBUCJĄ KINOWĄ ZARÓWNO FILMÓW DOKUMENTALNYCH JAK I FABULARNYCH.

W naszej ofercie znajdziecie:

Projekt „Ucho Na Dokument” – jedyny w swoim rodzaju program łączący film dokumentalny, muzykę i działania edukacyjne.

Czy muzyka może być bohaterem filmu dokumentalnego?

Czy możemy zastąpić klasyczną dramaturgię filmową, dużo bardziej wyrafinowaną dramaturgią utworu muzycznego?

Jakie kierunki rozwoju może przyjąć dokument muzyczny?

W jaki sposób dokumentalista może podchodzić do otaczającej go rzeczywistości?

W ramach projektu prezentujemy trzy, wielokrotnie nagradzane, filmy dokumentalne:

„Festiwal”
Reżyseria: Anna Gawlita, Tomasz Wolski

Trwa festiwal muzyki klasycznej. Kamera zagląda za kulisy, przygląda się ostatnim próbom, podpatruje pracę ekipy technicznej, szykowanie garderoby czy przekomarzanie się śpiewaczki z pianistą. W kuluarach fani zbierają autografy i robią sobie zdjęcia z artystami. Przed nami festiwalowy mikrokosmos widziany z każdej możliwej strony. Scena wydaje się pozostawać gdzieś daleko, bo ważniejszy jest sam proces rodzenia się muzyki i towarzyszące mu zamieszanie.

 

„Opera o Polsce”
Reżyseria: Piotr Stasik

Polaku, kim jesteś? Próbą odpowiedzi na to pytanie jest filmowy kolaż, który łączy materiały archiwalne i współczesne, zdjęcia dokumentalne i inscenizowane, a wśród nich doniesienia prasowe, ogłoszenia towarzyskie, oferty sprzedaży i fragmenty przemówień. Nawiązując do rodzimej tradycji dokumentu kreacyjnego w ujęciu Wojciecha Wiszniewskiego, lm pokazuje różne przejawy polskości: rytuały patriotyczne i religijne, codzienne obyczaje, ale także charakterystyczne pejzaże czy intymne wspomnienia z dzieciństwa.

„Krzyżoki”
Reżyseria: Anna Gawlita

W pewnej wsi w okolicach Opola trwają obchody Niedzieli Wielkanocnej. Mimo, że we wsi nie ma już prawie ani jednego konia, to gospodarze wypożyczają je, by wyruszyć w wielogodzinną podróż i objechać granice pól wokół miejscowości.

Podczas trzydziestopięcio-kilometrowej trasy mieszkańcy modlą się i śpiewają nabożne pieśni. W czasie postojów odpoczywają, jedzą i piją wódkę. Stan zmęczenia i upojenia alkoholowego miesza się ze stanem uniesienia religijnego. Sacrum i profanum.

„Szepty”
Reżyseria: Jacek Nagłowski, Patryk Jordanowicz

„Szepty” to dokument VR, który zanurzając odbiorcę w świat ekstremalnej natury, pogańskich rytuałów i prawosławnej religijności daje możliwość doświadczenia stanu umysłu związanego z uprawianymi od setek lat praktykami.

Na pograniczu polsko – ukraińskim, tam gdzie Wschód styka się z Zachodem, przyroda jest dzika i tajemnicza. Życie i śmierć nie oznaczają tu tylko trwania i zaniku jakichś biologicznych procesów, ale posiadają pozaracjonalną, nieprzeniknioną, niewerbalizowalną siłę strukturyzującą całą rzeczywistość. Tutaj właśnie żyją szeptuchy. Uzdrawiają, korzystając z tradycji Wschodu: mocy słowa, gestu, obrazu.

„Biesy VR”
Reżyseria: Natalia Korczakowska

„Biesy VR” to spektakl-wystawa, prototyp utworu teatralnego w nowym medium, jakim jest wirtualna rzeczywistość. To teatr wizualny oparty na oryginalnej interpretacji powieści Dostojewskiego. Na wszystko patrzymy z perspektywy Szygalewa, słynnej postaci Biesów, uznanej przez licznych komentatorów dzieła za autora systemu totalitarnego i wcielenie zła. To niepowtarzalne doświadczenie, którego widz jest współautorem. Widz decyduje o montażu spektaklu, tworzy jego przebieg wg własnej intuicji. W Izolatce może być świadkiem przesłuchania Szygalewa. W świecie wirtualnym może przeżyć podróż po umyśle oskarżonego. Jego percepcja nie jest ograniczona do jednego punku widzenia, zmiana okularów jest zmianą perspektywy. Jednocześnie widz ma bardziej intymny kontakt z aktorami niż w klasycznym teatrze.

Deer Boy
Reżyseria: Katarzyna Gondek

Syn myśliwego zasypia licząc skaczące jelenie. Jeden postrzelony, drugi trochę krwawi, trzeci kulejąc ucieka z polany. A rogi, jak co noc, rosną z głowy chłopca, rozdzierając poduszkę.

„Deer Boy” to rozgrywająca się na pograniczu baśni i horroru opowieść o instynktach. O pierwszym polowaniu. O krwi i naturze. Rodzicielska czułość splata się tu z odrazą, sen z rzeczywistością, a dziecięca wrażliwość z nauką zabijania. Film opowiadany jest zwierzęcymi dźwiękami, nie dopuszczając do słowa żadnej z uwięzionych w nim postaci. Jelenie przeskakują nad głową śpiącego chłopca. Któregoś z nich trzeba będzie w końcu zabić.

Do kogo należy miasto?
Reżyseria: Hans-Christian Post

„Do kogo należy miasto?” mierzy się z berlińskimi sporami architektonicznymi, których historia sięga początku lat 90. Film zadaje pytania kluczowe, nie tylko dla Berlina, ale dla wszystkich miast, dotkniętych rozłamem i poważnymi zmianami: czy realne jest zbudowanie nowej, atrakcyjnej tożsamości miasta, przy jednoczesnym zapewnieniu ekonomicznego rozkwitu? Czy można tego dokonać bez uszczerbku na funkcjach, które pełni i potrzebach mieszkańców? Jaka jest w tym wszystkim rola architektury i urbanistyki? Czy miasto może pozostać miastem dla wszystkich?

Las, 4 rano
Reżyseria: Jan Jakub Kolski

FORST jest zamożnym, dobrze zorganizowanym człowiekiem. Kiedy go poznajemy, wydaje się królem życia. Któregoś dnia porzuca korporację w której jest wiceprezesem. Zniszczenia jakie po sobie zostawia, nie dają nadziei na powrót. Las, 4 rano kilka lat później. Na wpół zdziczały dziad leśny; zarośnięty, brudny, w łachmanach – zakłada wnyki na zwierzęta. Rozpoznajemy; to ten sam człowiek – Forst. Mężczyzna mieszka w lesie, w wybudowanej przez siebie ziemiance. Za towarzystwo ma trójnogiego psa. Żywi się mięsem upolowanej zwierzyny, żyje w zgodzie z przyrodą. Któregoś dnia przed drzwiami jego samotni staje 13-letnia dziewczynka JADZIA. Forst musi po raz kolejny zmieniać swoje życie…

Film wszedł do dystrybucji kinowej 20. stycznia 2017 roku i pokazywany był w kinach studyjnych na terenie całej Polski.

Mnich z morza
Reżyseria: Rafał Skalski

W Tajlandii 70% mężczyzn zostaje tymczasowymi mnichami. Zgodnie z tajską tradycją każdy „prawdziwy mężczyzna” powinien raz w życiu wstąpić do klasztoru i zostać buddyjskim mnichem, nawet na kilka dni. Ball – mieszkający z rodzicami 30-letni imprezowicz z Bangkoku, właśnie spełnia ten nakaz i postanawia zostać mnichem na okres dwóch tygodni. Spędzi ten czas w niezwykłym klasztorze otoczonym przez wodę, zarządzanym przez charyzmatycznego Opata.

Film swoją premierę miał  30. maja 2016 roku na Krakowskim Festiwalu Filmowym.

Gottland
Reżyseria: Viera  Čákanyová, Petr Hátle, Rozálie Kohoutová, Lukáš Kokeš, Radovan Sibrt, Klára Tasovská

Przemysłowiec, który wprawił czeskie fabryki w ruch i gwiazda filmowa, która swą życiową rolę odegrała będąc kochanką Goebbelsa. Człowiek stawiający Stalina na piedestale i ten, który go z niego zrzucił. Pisarz, który nie kłamał tylko wtedy, kiedy tworzył fikcję. Chłopiec, który próbował podpalić kraj. Pięć epizodów, pięć wyjątkowych historii, pięć niecodziennych spojrzeń na historię Czechosłowacji i Czech.

Nasz pierwszy tytuł – „Gottland” – był trzecim fragment najchętniej oglądanym filmem dokumentalnym w polskich kinach w 2014r.

WROCŁAWSKA FUNDACJA FILMOWA

ul. Tadeusza Kościuszki 35A / I piętro
50-011 Wrocław
tel. 531 291 806
wrocff@wrocff.com.pl